hajoberles hajokirandulas rendezvemyszervezes

Vitorlás szótár

Egy kis
történelmi bevezető a magyar hajózásról és hajósnyelvről

Magyarország
egykor tengeri ország volt, hajóstörténetünk komoly és daliás múltra tekint
vissza. Az Árpádok közül Kálmán és IV. Béla kiemelkedően sokat tett a flotta
létrehozásáért, Nagy Lajos király tengeri flottája pedig 1358-ban vereséget
mért a kor legerősebb tengeri hatalmát jelentő Velencére, és azt békére
kényszerítette. A magyar hajózás másik fénykora 1867-1914 közé esik, Fiuméban
magyar Tengerészeti Akadémia működött, kereskedelmi hajóink pedig az óceánokat
járták. A sporthajózást Széchenyi honosította meg a Balatonon, Angliából hozott
versenyjachtot és hívott hajóépítőket.

Az árboc,
vitorla, horgony
kifejezéseink nagyon régiek, versenysportunkban viszont a
külföldről jött angol, német, holland szakemberek máig éreztetik hatásukat:
hozták magukkal a szakkifejezéseiket, melyek -alaposan elferdítve- most is
használatosak a magyar vitorlássportban. Ezeket nem idegenmajmolásból
használjuk, hanem mert -bár mindennek megvan a pontos magyar elnevezése is,
ezek a -főleg német eredetű- szavak rövidebben és gyorsabban kimondhatóak,
amire kemény időjárásban nagy szükség van. Ezért kezdjük el ezeket a kifejezéseket már most
megtanulni!

Vitorlás szótár:

Abdrift – a hajó oldalra való sodródása, csúszása

Abwind –
zavart szél

Achterstag
– hátsó árbocmerevítő “drótkötél”

Aerodinamika
– légerőtan

Ahoi –
régi hajós üdvözlés (pl. Sziriusz, ahoi!)

Állókötélzet
– az árbocot négy irányban tartó fém sodronykötelek (vorstag+ vantnik+
achterstag)

Árboc – a vitorlázat
tartóoszlopa

Bandázsolás – a kötélvég összefonása (másnéven
“babázás v. fuxolás”)

Backbord
(ejtsd:bekbord) – a hajó menetirány szerinti bal oldala

Backbord-szabály:
különböző oldali irányú széllel hajózó vitorlások találkozásánál annak van elsőbbsége,
akinek a bumja balra áll (vagyis jobbról kapja a szelet)

Balcsapás
– a hajó balcsapáson halad, ha a vitorlába “balról csap” bele a
szél

Ballon –
nagyméretű, könnyűszeles orrvitorlák gyűjtőneve (pl. spinakker ballon)

Beggelés –
az orrvitorla széllel szembeni elfordítása 

Beaufort-skála
(ejtsd: bofort) – 0-12 fokozatú tapasztalati szélerősség skála

Behajózás
– hajóra szállni, felkerülni az utaslistára

Bilge –
hajóűr, pl. a fenékdeszka alatti tér

Bilgepumpa
– fenékvíz-szivattyú

Bika –
fedélzeti v. parti kötélrögzítő alkatrész

Boci –
mentőcsónak, hajó után köthető pici evezős csónak

Bója – a
mederfenéken rögzített úszóképes (jelző)eszköz

Bolcni –
csapszeg

Bókony – a
hajó bordái

Bríz –
könnyű szél

Bugsprit
(ejtsd: bagszprit) – a hajóorrból kinyúló rúd (“orrsudár”)

Bum – a
nagyvitorla alsó élét tartó rúd (“baum”)

Bumlift –
nagyvitorla pihentető kötél (másnéven “dirk”)

Cirkálás – szél ellen történő vitorlázás, cikkcakk
vonalban (=kreuzolás)

Cirkáló –
klasszikus, kecses tőkesúlyos vitorláshajó. Az utána szereplő szám a
nagy+orrvitorla névleges (2 dimenziós) felületét (m2) jelenti, pl. 50-es
cirkáló

Cleat és
Clemm (ejtsd:klít, klemm) – kötélszorítók

Cockpit
(ejtsd:kokpit) – a fedélzeti munkatér

Code-lobogó
– a klasszikus jelzőlobogó-ábécé

Csáklya –
rúdra erősített kampó

Csiga –
görgős kötélvezető

Csomó – a
sebesség mértékegysége, 1 tengeri mérföld/óra, azaz 1,85 km/óra (=knots)

Csörlő – a
kötélbehúzást megkönnyítő szerkezet (=strecker)

Dakron – műanyag vitorlavászon Deck (ejtsd: dekk) –
fedélzet

Denevér –
a nagyvitorla hátsó, ívelt oldala

Dinghy
(ejtsd: dingi)uszonyos hajó, v. mentőcsónak angol neve

Dirk –
nagyvitorla pihentető kötél (másnéven “bumlift”)

Döghullám
– a szél elülte után megmaradó kellemetlen hullámzás

Drengolás
– benyomulás, versenyen pl. az ellenfél és a bója közé

Dörzsléc –
a hajó szélét védő szegély

Dűznihatás
– réshatás, a levegő felgyorsulása a nagyvitorla és az orrvitorla között

Ejtés – elkanyarodni a széltől = ejteni a hajót

Élesedés –
a szél felé kanyarodni

Equator –
(lat.=egyenlítő) az egyetlen magyar tervezésű és építésű óceáni vitorlás,
tervezte Gál József 1990-ben. Kiemelkedően tengerálló típus, gyártják tavi és
tengeri változatban

Fall – felhúzókötél (orrvitorlafelhúzó = fockfall;
nagyvitorlafelhúzó = grossfall)

Flatterolás
– a vitorla lobogtatása

Flaute –
szélcsend

Flokko –
könnyű széljelző szalag

Fock
(ejtsd: fok) – orrvitorla

Fockroller:
orrvitorla besodró

Fordulás –
hajónkkal a szél felé történő irányváltoztatás

Freibord –
szabad oldalmagasság a vízvonaltól

Frühstart
– korai rajt versenyen

Fux – az
orrkabin neve (fuxluk, “rókalyuk”)

Génua – az árboc vonalától hátrébb nyúló nagyméretű
orrvitorla

Gleitolás
– siklás, erős szélben a könnyű hajók a vízből szinte kiemelkedve siklanak

Gross
(ejtsd:grósz) – nagyvitorla

Habléc – hajók orrfedélzetén található vízlevezető
“bajusz”

Hafenmeister
(ejtsd:háfenmájszter): kikötőmester

Hajólevél
– a hajó forgalmi okmánya

Hajózási
Szabályzat (“HSz”) – a Vízi Kresz, 39/2003 (VI.13.) GKM rendelet

Halzolás –
a hajó széliránytól elfelé való csapásváltoztatása, más néven perdülés.
Ilyenkor kell ügyelni a bumra és a fejünkre!

Halfej – a
nagyvitorla felső sarkába préselt fémlemez

Havaria –
baleset Jib (ejtsd:dzsib) – erősszeles, kicsi orrvitorla Jobbcsapás – a hajó
jobbcsapáson halad, ha a vitorlába “jobbról csap” bele a szél

Jolle – uszonyos, kabin nélküli sportvitorlás

Kajüt – hajófülke, lakótér

Kalóz
-háromszemélyes biztonságos jolle, Carl Martens tervezte 1934-ben (=Pirat)

Karabíner
– rugós csat

Kiel
(ejtsd:kíl) – tőkesúly

Kieler – tőkesúlyos
hajó

Kielwasser
– farvíz

Kimm –
sarkos építésű hajóknál a fenék síkjának és az oldal síkjának találkozása

Kitisztázás
– az összegubancolódott kötél kibogozása

Kiülés –
az erős szélben megdőlő jollét a szél felöli oldalra való kiüléssel
stabilizáljuk

Kikötőmester
– a kikötő hajókkal és hajósokkal foglalkozó segítőkész mindenese

Kompasz –
iránytű, tájoló

Kreuz,
kreuzol (ejtsd:krajc) – cirkálva vitorlázik

Kuh-forduló
(Q) – szamár- vagy tehénforduló. Erős szélben veszélyes halsolni, ezért
“Q-alakban” fordulunk meg, a hajó orrával a szél felé

Kutter-vitorlázat
– két orrvitorla egymás mögött + nagyvitorla

Laterál felület – a hajótest vízbemerült részének
oldalnézeti vetülete

Látszólagos
szél – mozgó hajón a valódi szelet a menetszelünk élesebbé teszi, mozgó
hajóra mindig a látszólagos szél hat

Latni –
vitorlamerevítő vékony léc vagy műanyag lap

Lazy Jack
(ejtsd:lézidzsek) – a nagyvitorla bumra szerelt zippzáros huzata

Lee-oldal
– a hajó szél alatti oldala

Lobogtatni
– vitorlás hajót megállítani a vitorlák kilobogtatásával lehet

Luv oldal
– a hajó szél felöli oldala

Luftkasztni
– légkamra

Mannschaft (ejtsd: mancsaft) legénység, versenyzőtárs

Mancsaftolni
– a kormányzás kivételével a többi hajósfeladat elvégzése

Manőver –
a hajóval végrehajtott műveletek, mozdulatok neve

Manőverslukk
– erős szeles kikötés után a kapitány és legénység által közösen fogyasztott
alkoholtartalmú ital (tanfolyamunkon a kapitány speciális hínárpálinkája)

Marás – a
Balaton déli partján, a víz alatt húzódó keskeny, sekély zóna

Megfeneklés
– sekély vízen történő fennakadás

Munkapad –
sín, melyre a nagyvitorla alsó behúzócsigáját szerelik. (=leitvágni)

Navigáció – hajózástan, helyzetmegállapítás+hajóvezetés

Negatív
csapás – cirkálásnál a céltól távolodó, de magasságot gyűjtő szakasz

Nut –
horony, vájat, csatorna neve

Osztályjelzés – a hajó típusának jelzése a
nagyvitorlán

Óvózászló
– piros zászló, mellyel versenyen jelezzük az ellenünk szabálytalankodó hajó
és a zsűri számára az óvás tényét

Őzni –
kötélvezető karika

Pádli – egytollú, rövid evező

Palstek:
csathurok, a leggyakorlibb vitorláscsómó (névadója: Stekk Pál legendája)

Peilung –
terelőbója versenyen Persenning – vitorlavédő huzat

Pillangóvitorla
– a spinakker magyar neve

Pilotkönyv
– a vízterület jellegzetességeit és a kikötőket bemutató könyv

Pozíciólámpa
– napnyugtától napkeltéig menetben használandó jelzőlámpa

Pozitív
csapás – cirkálásnál a célunkhoz közelebb vívő szakasz

Pöff –
hirtelen szélerősödés, széllökés (=bő)

Préselés –
élesen szél ellen való vitorlázás

Puffer –
ütközőpárna (=fender)

Pütting –
jollén a vantni rögzítő verete

Raum – háromnegyedszél

Reffelés –
a vitorlázat erős szélben való csökkentése, kurtítása

Reménytelen
helyzet – ha ellenfelünk a cirkálószakaszon előttünk haladva zavart szelet
kelt, fokozatosan sebességet vesztünk

Répa – a
vitorla (pl. spinakker) nem kívánt megcsavarodása (dupla csavar: szaloncukor)
felhúzás közben

Rig – a
rudazat (árboc, bum)+merevítőkötelek együtt

Saling (ejtsd: száling) – árbocmerevítő keresztrúd

Schooner
(ejtsd:szkúner) – kétárbocos tengeri vitorlás, a hátsó árboc magasabb

Schwert
(ejtsd: svert) – jolle leengedhető uszonya, oldalsodródás ellen

Sekli –
mozgó részek összekapcsolására szolgáló csavaros alkatrész

Sott –
vitorlabehúzó kötél (pl. focksott, gross-sott)

Sloop-vitorlázat
– a legelterjedtebb egyárbocos vitorlázat, orrvitorla+nagyvitorla

Sója -lejtő,
melyen a jollét vízreteszik

Spanner –
feszítőszár

Spinakker
– Hátszélvitorla, az orrvitorlák egy speciális fajtája, könnyű/közepes szélre
Spinakkerbum – a hátszélvitorla szél felöli (luv) sarkát támasztja ki

Stagreiter
– orrvitorlakapocs (=lovas)

Standard –
széljelző az árboc csúcsán (=”windex”)

Steuerbord
(ejtsd:stajerbord) – a hajó menetirány szerinti jobb oldala, kormányféloldal

Stopper:
kötélfogó

Schwert
(ejtsd:svert) – a jolle uszonya

Szélbeállás
– a hajó orrát a szél felé kormányozva hagyni, hogy elfogyjon a lendület

Szeksztáns
-tengeri csillagászati navigációban használt tükrös szögmérő

Takarás – a vitorla és a hajótest szélárnyékos tere

Takk –
csapás (lehet: jobb, bal, pozitív, negatív)

Takli –
vitorlázat Tengeri mérföld (tmf v. M) – kb. 1852 méter

Top – az
árboc csúcsa

Topfény –
horgonyzáskoz bekapcsolt körbevilágító fehér fény

Tőkesúly –
víz alatti ellensúly, nagyobb hajókon (=kiel, v. ballaszt)

Tőkesúlyos
hajó – tőkesúllyal és kabinnal rendelkező nagyobb vitorlás (=kieler)

Trapéz,
trapézol – a jollevitorlázó erős szélben a hajó oldalán áll, az árbocra
rögzített speciális kötél és heveder (trapézmellény) segítségével

Traveller
– a munkapad speciális fajtája, könnyen állítható

Trepni:
padlódeszka

Trimmelés
– a vitorlázat és a rig finomállítása

Trimmzsinór
– a vitorlában lévó vékony állítózsinór

Tükör – a
hajó hátsó síkja

Unterlieck – a nagyvitorla alsó éle

Útjog –
elhaladási jog, elsőbbég

Vorlieck – a nagyvitorla első éle

Vorstag
(ejtsd: forstág) – az árbocot előre merevítő drótkötél

Vantni –
az árbocot oldalra merevítő drótkötelek (=csarnak)

Veret – a
fém alkatrészek gyűjtőneve

Vízből
mentés – (=Man Over Bord) a hajóból kiesett személyért ill. tárgyért való
gyors visszatérési manőver, melynek sorrendje: ejtés hátszélig, halzolás,
élesedés és melléállás úgy, hogy a mentendő a szél felöli oldalon legyen

Yacht v. Jacht – nagyobb méretű (luxus) túrahajó

 

Vitorlás hajó típusok és pár jellemzőjük: 


Hajózzon velünk a Balatonon, vásároljon hajójegyet online: